Історія філії «Дельта-лоцман»

Заснування головного підприємства лоцманів саме в Миколаєві не випадкове. У міста багата історія, що невід’ємна від розвитку судноплавства. Заснованому 1789 році Миколаєву довелося стати містом-верф’ю, колискою Чорноморського флоту, одним із центрів військового кораблебудування й оборонної промисловості Росії. Омите інгульськими, бузькими та лиманськими хвилями місто-верф не могло не стати і містом-портом. Миколаївський порт став третім у Росії за значенням після Петербургу й Одеси.

Карта південної частини Чорного моряПриродні глибини по Бугу, Дніпру та лиманам не дозволяли вивести у море повністю оснащеними великі бойові кораблі, що будувалися на нових Миколаївських та Херсонських верфях. Вже тоді, на початку XIX століття, виникла гостра потреба в організації лоцманського забезпечення судноплавства, а також робіт з створення штучного судноплавного фарватеру з необхідними прохідними глибинами до суднобудівних заводів і портів. Перший морський канал почали будувати в 1823 році на Очаківському барі (отримав довжину 6,5 км, глибину 6,5 м). Документи та сучасники тих подій свідчать, що Очаківський канал був складним, звивистим, що вимагало від лоцманів неабиякого досвіду та уміння, а також забезпечення його маяками та застережувальними знаками. Зараз канал, що отримав назву Бузько-Дніпровсько-лиманський, має довжину 81,4 км та глибину 11,2 м.

Миколаївський порт25 січня 1869 року за наказом по Морському відомству було засноване Миколаївське товариство лоцманів. Усі судна далекого плавання при вході в Очаківський канал та виході з Миколаївського порту зобов'язувалися брати лоцманів товариства. Миколаївське товариство лоцманів було одним з самих чисельних та успішніших в Росії. На кінець ХІХ століття при участі лоцманів Миколаївський порт щорічно відвідувало в середньому 450 морських суден закордонного плавання (вантажомісткість близько 2 200 тонн) и 4500 суден каботажного та річкового плавання (вантажомісткість 300 тонн).

ЗображенняКрім Миколаєва в новостворених чорноморських портах (Керч, Херсон, Одеса, Севастополь) у XVIII столітті виникли лоцманські служби, що мали забезпечувати потреби зростаючого російського флоту. Крім проведення суден, вони займалися обстеженням та навігаційним облаштуванням Чорноморського узбережжя.

Стрімкий розвиток суднобудування і судноплавства за часів Радянського Союзу сприяв заснуванню лоцманських служб в морських портах, а в північно-західній частині Чорного моря - Єдиної морської лоцманської служби (ЄМЛС), що здійснювала лінійні проведення суден від Іллічівська до портів Миколаєва і Херсона.

Через деякий час ситуація з організацією та забезпеченням діяльності лоцманських підрозділів у портах України суттєво погіршилася. Негативний вплив мало їх перебування в складі портів. Адже головне для порту - його господарська діяльність. Належної ж уваги безпеці мореплавства, стану судноплавних каналів, засобам навігації, кваліфікації лоцманських кадрів та їх оснащенню не приділялося. Середній вік лоцманського складу наблизився до 65 років, а технічне забезпечення і підготовка не відповідали сучасним вимогам. Неможливо було провести переобладнання і залучити перспективних досвідчених фахівців в лоцманську справу без відповідних змін у законодавстві, структурної реорганізації, гідних умов та оплати праці.

Головний офіс ДП "Дельта-лоцман"Державне підприємство «Дельта-лоцман» засноване в 1998 році (наказ Мінтрансу України від 04.02.1998 № 29) з метою удосконалення умов забезпечення безпеки мореплавства у територіальному морі України, упорядкування структури морських лоцманських служб у Північно-Західній частині Чорного моря, відкрило нову сторінку в історії лоцманської справи.

За короткий строк підприємство з регіональної структури виросло в потужний державний центр управління та координації судноплавства на морських комунікаціях України. Сьогодні  ДП «Дельта-лоцман» здійснює лоцманські проведення суден та надає послуги служб регулювання руху суден в акваторіях та на підхідних каналах морських портів: Маріуполь, Бердянськ, Керч, Феодосія, Ялта, Севастополь, Євпаторія, Херсон, Миколаїв, Очаків, Южне, Одеса, Іллічівськ, Вилкове, Кілія, Ізмаїл, Рені, на Бузько-Дніпровсько-лиманському (БДЛК) і Херсонському морському (ХМК) каналах та глибоководному судновому ході (ГСХ) Дунай-Чорне море.

Підйом лоцмана на борт суднаВажливе місце в структурі забезпечення безпеки судноплавства займає служба регулювання руху суден (РРС). Вона починалася з окремого поста РРС «Руська коса» на Бузько-Дніпровсько-лиманському каналі. Потім зводилися ПРРС «Широка Балка», «Очаків» і «Севастополь», автоматизовані РЛП «Дніпровка», «Мала Корениха», «Богданівка» та «Михайлівський», які були об'єднані в регіональні служби регулювання руху суден.

ПРРС "Очаків"Узагальнюючи досвід експлуатації СРРС, уряд затвердив державну програму моніторингу надводної обстановки в територіальному морі України. Адже підвищення інтенсивності суднопотоку і зростання габаритів суден з дотримання умов безпеки судноплавства вимагає вивірених і збалансованих рішень, які і вирішує служба РРС. Згідно з цією програмою в українських водах відповідно до національних стандартів та рекомендацій Міжнародної морської організації (IМО) проводиться будівництво та модернізація об'єктів РРС. Зокрема, у січні 2011 року після завершення модернізації прийнятий в дослідну експлуатацію найсучасніший ЦРРС «Іллічівськ», якість відеозображення, що надходить лоцману-оператору, дозволяє здійснювати радіолокаційну проводку суден в умовах зниженої видимості. У стадії будівництва знаходяться ще два об'єкти, що зводяться в районах інтенсивного судноплавства і дозволять як розширити зону, так і поліпшити якість радіолокаційного контролю за обстановкою на морських комунікаціях.

Зараз служба РРС ДП «Дельта-лоцман» забезпечує безпеку судноплавства на всьому Азово-Чорноморському узбережжі України та українській частини річки Дунай. До її складу входять 13 центрів і постів РРС, 10 автоматизованих радіолокаційних постів, 4 радіотехнічних поста зв'язку. ДП «Дельта-лоцман» працює над модернізацією та інтеграцією всіх об’єктів в єдину систему згідно з концепцією Євросоюзу VTMIS.

Буксирування крейсеру "Варяг"Ефективну виробничу діяльність ДП «Дельта-лоцман» забезпечує і за рахунок експлуатації власного спеціалізованого флоту. Після утворення підприємства під егідою Міністерства транспорту України на замовлення ДП «Дельта-лоцман» на вітчизняних верфях почалося проектування і будівництво суден («Лоцман Коханов»/ пр.70161; «Гард» і «Орлик»/ пр. 09132; «Гайдамака»/ пр.14060; «Спрітній» і «Стрімкий»/ пр.1200у). У 2008-2010 роках придбано два нових сучасних лоцманських катери, побудованих за останнім європейським стандартам. Так, катер «Балтійський» - автоматизований дизель-електрохід, який може виконувати роботи в льодову кампанію при товщині льоду до 40 см, що особливо важливо для зимової навігації на Азовському морі. На сьогоднішній день спеціалізований флот ДП «Дельта-лоцман» складається з 19 лоцманських, 3 службових катерів, багатоцільового буксиру льодового класу та самовідвізного землесосу.

Галузевий тренажерний центрНа базі ДП «Дельта-лоцман» створений і функціонує галузевий тренажерний центр з підготовки та перепідготовки морських лоцманів та лоцманів-операторів служб РРС. Створювали його з нуля. Була розроблена концепція, підготовлена матеріально-технічна база, сформований колектив викладачів-інструкторів. Центр обладнаний комплексом навігаційного устаткування фірми «Транзас» (чотири навігаційних ходових містка, три пости служб РРС і мультимедійний комп'ютеризований лоцманський клас об’єднані в одному віртуальному просторі).

У 2010 році проведена модернізація тренажера. Нова версія - NTPRO 5000 створена з використанням останніх технологічних розробок компанії «Транзас» і враховує практичний досвід користувачів.

В Галузевому тренажерному центрі проведено ряд міжнародних заходів, спрямованих на підвищення безпеки судноплавства. Так, в рамках проекту Європейської комісії SASEPOL, в ОТЦ ДП «Дельта-лоцман» проведено тренінги та семінари з підготовки. Слухачами стали керівники морських адміністрацій Грузії, Азербайджану та України. У ході тренінгів зарубіжні учасники на практиці ознайомилися з українським тренажерним комплексом і високо оцінили його можливості.

Огороджуюча дамба на гирлі БистреЗа дорученням Міністерства транспорту та зв'язку України (нині Міністерство інфраструктури) ДП «Дельта-лоцман» веде будівництво стратегічно важливого для України проекту глибоководного суднового ходу (ГСХ) р. Дунай - Чорне море по гирлу Бистре. Він вже сьогодні забезпечив морегосподарський комплекс Придунав'я надійною національною водною магістраллю, а в перспективі має стати продовженням VII міжнародного транспортного коридору. Завершивши зведення важливішого об'єкту ГСХ - огороджувальної дамби морського підхідного каналу довжиною 2730 м (листопад 2010 р.), ДП «Дельта-лоцман», фактично, завершило першу чергу будівництва, яке тривало з 2004 року. На першому етапі забезпечується прохідна осадка суден 5,5 м, на другому - буде доведена до 7,2 м.

Сертифікат Регістру судноплавства УкраїниУспішне втілення системного підходу до організації діяльності дозволило підприємству отримати в 2008 році сертифікат Регістру судноплавства України. ДП «Дельта-лоцман» щорічно підтверджує відповідність системи управління якістю підприємства вимогам ДСТУ ISO 9001-2001. Сьогодні дія сертифікату розповсюджується на лоцманські послуги та послуги СРРС; підготовку та перепідготовку державних морських лоцманів і лоцманів-операторів СРРС; утримання судноплавних фарватерів і каналів загальнодержавного значення; виконання топографічних, геодезичних та промірних робіт.

Час вимагає постійного вдосконалення, тому підприємство перебуває на шляху до подальшого впровадження європейських стандартів роботи лоцманської служби та забезпечення безпеки судноплавства. Наразі ДП «Дельта-лоцман» веде підготовчі роботи для впровадження Кодексу ISPO - Міжнародного стандарту для лоцманських організацій, який підтримується Європейською асоціацією морських лоцманів (ЕМPА). Членство в ЕМPА сприяє впровадженню міжнародних стандартів лоцманських служб, обміну досвідом та поглибленню співпраці, що засвідчують, наприклад, результати 45-го спільного зібрання делегатів ЕМРА (травень 2011 р., Амстердам).

ДП «Дельта-лоцман» прийнято в члени керівного комітету із впровадження проекту Річкових інформаційних служб (РІС) IRIS Europe II. Рішення було прийнято на 1-му засіданні керівного комітету, яке проходило в Європейській економічній комісії ООН в Брюсселі. РІС - це своєрідна комплексна система безпеки мореплавства та логістики, що стосується ГСХ р. Дунай - Чорне море та басейну р.Дніпро.

Наприкінці 2011 року панорами підприємства в 3D форматі розміщені на сайті першого в Україні проекту віртуального міста «3D NIKOLAEV» - www.3dnikolaev.com. Користувачі інтернету в будь-якій точці світу можуть здійснити екскурсію по головному офісу та Тренажерному центру.
 
13 червня 2013 року, з набранням чинності Закону України «Про морські порти України», розпочало роботу державне підприємство «Адміністрація морських портів України» (ДП «АМПУ»), до складу якого увійшли 20 підприємств морської галузі України – 18 державних портів, ДП «Дельта-лоцман» та Керченська морська переправа. Стратегічні об’єкти інфраструктури цих підприємств перейшли під контроль нового державного підприємства.
З цього часу «Дельта-лоцман» є філією державного підприємства «Адміністрація морських портів України».