Гранітний захист українського каналу

Газета "Урядовий Кур'єр"
П'ятниця, Листопад 20, 2009

Захисну дамбу, котра є стратегічно важливим об'єктом українського глибоководного суднового ходу (ГСХ) "Дунай -Чорне море", презентували одеським та столичним журналістам.

Хоча офіційно споруду здадуть десь у середині грудня, вже сьогодні вона цілком виконує свої гідротехнічні завдання. "Обгороджувальна дамба захищає підхідний канал від морських наносів. Це зменшує обсяг і вартість робіт із підтримки каналу, а також дозволяє значно послабити вплив на екологію", - каже Олександр Голодницький, директор державного підприємства "Дельта- Лоцман", котре є замовником спорудження дамби та ГСХ загалом. Інакше кажучи, краще раз вкласти в будівлю дамби, ніж постійно викидати гроші на розчистку дна. Зупинку канала 2005 року Олександр Голодницький пов'язує саме з відсутністю на той час огороджувальної дамби. Зараз же, підкреслює директор ДП "Дельта-Лоцман", "дамба є, а значить є ГСХ, і ми можемо орієнтувати судновласників та фрахтувальників на український канал".

Крім суто технологічної ролі, трикілометрова кам'яна дамба стає символом, що наочно демонструє серйозні дунайські наміри нашої країни.

"Це унікальна споруда, аналогів якої в Україні немає, - каже керівник підрядної організації, директор ТОВ "Спецшляхбудтехніка" Володимир Дем'янчиков, - такого досвіду ні в кого в Україні не було".

На жаль, чи то відсутністю досвіду, чи то іншими причинами було зумовлене спорудження невдалої дамби-попередниці, котру називають "німецькою" - за приналежністю виконавця робіт. Споруджена з текстильних мішків із піском, вона відразу почала розповзатися разом із 5 млн євро, вкладеними в її спорудження.

Нинішню дамбу зводять із каменю - щоб на віки. Новий вид будівельних робіт Україна опановує в незвичайних для кризових часів умовах ритмічного фінансування: "Затримок з фінансуванням немає: відразу як закриваємо обсяги, буквально за кілька днів відбувається оплата". Звідси й чітке дотримання графіка. Директор ДП "Дельта-Лоцман" підкреслює, що нині всі капітальні вкладення в розвиток проекту здійснюються за рахунок коштів, зароблених підприємством. Одна лише дамба має обійтися в 93 млн грн. Втім, гра варта свічок. Причому не лише в сенсі майбутніх заробітків на суднозаходах. "Це інфраструктурний проект, -підкреслює Олександр Голодницький, - він забезпечує розвиток території в цілому: роботу судноремонтних заводів, підйом туристичної галузі". Крім того, для України ГСХ - це можливість здорової конкуренції на сьомому транспортному коридорі, роль повноцінного гравця в Придунайському регіоні, зміцнення південних рубежів і зростання престижу в очах Європи, котра завдяки українському каналу одержить альтернативний вихід з Дунаю в Чорне море.